فیلتر روغن چیست؟

روغن موتور های احتراقی دیزل  اهمیت بسیار بالایی دارد. که نقش آنها در موتور خنک کردن موتور و کاهش حرارت زیاد موتور می باشد. به طور کلی نقش اصلی فیلتر روغن تصفی روغن موتور می باشد. یکی از دلایل مهم عمر بیشتر روغن پاکیزگی آن است. برای مثال آلودگی های روغن می تواند از عملکرد زیاد موتور باشد و دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار از سایر آلاینده ها به شمار می آید. نقش اصلی فیلتر روغن تصفیه روغن موتوراست و پاکیزه بودن روغن موتور مهم است که باعث عمر بیشتر موتور می شود.

آلودگی های زیاد موتور مانند براده های فلزات ناشی از سایش قطعات روی یکدیگر، دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و سایر آلاینده ها می توانند مسیر حرکت روغن را ببندد و آسیب زیادی به موتور وارد کند. فیلتر روغن ناجی موتور بوده و همچنین می توان گفت که فیلترها فقط تا مدت معینی می‌توانند کار خود را انجام دهند. اگر تعویض به موقع فیلتر روغن صورت نگیرد؛ منافذ کاغذ فیلتر مسدود می‌شود که در این صورت با بالا رفتن فشار در محفظه فیلتر روغن سوپاپ اطمینان تعبیه شده در آن باز شده

و جهت جلوگیری از آسیب دیدگی کلی قطعات پیشرانه اجازه عبور روغن بدون پالایش را به سیکل روغن‌کاری می‌دهد که این موضوع موجب بروز مشکلات جدی در قطعات حساس پیشرانه می‌شود. لذا از زمانی که روغن موتور از منبع وارد چرخه عملکردی موتور می شود و تا زمانی که به منبع باز می گردد نقش بسیار زیادی در عملکرد صحیح موتور خواهد داشت. و همچنین در فیلتر هایی که کیفیت استاندارد را ندارند به دلیل استفاده از کاغذ نامناسب و یا وجود درز در محل اتصال کاغذ ،فیلتراسیون به درستی انجام نمی گیرد

و به همین دلیل ذرات و آلودگی ها از فیلتر عبور نموده و به تدریج وارد موتور می شوند . این آلاینده ها با خراش دادن سیلندر و پیستون موجب آسیب جدی به موتور ماشین خواهند شد .چکیدن قطرات روغن از محل اتصال فیلتر ، زنگ زدن پوشش محفظه ،تحمل نکردن فشار و در نتیجه شکاف برداشتن فیلتر باعث خروج تدریجی و یا سریع روغن از مسیر روغنکاری موتور می شود .بدیهی است که در اثر فشار و اصطحکاک زیاد ،قطعات خودرو مستهلک و کاملاً ساییده خواهد شد.

مواردی که می تواند در اثر استفاده از فیلتر روغن نامرغوب بوجود بیاورد ایجاد کمپرس( روغن سوزی ) مصرف بیش از حد سوخت جوش آوردن ،کاهش قدرت موتور و درمواردی شکستن سوپاپ و شاتون ( قطعات متحرک موتور ) و در نهایت ایست کامل موتور است.

زمان تعویض فیلتر روغن

 

در سلامت موتور دیزل ژنراتور فیلتر روغن در كنار روغن نقش مهمی دارد استفاده از انواع روغن مناسب و فیلتر روغن با استاندارد در كنار یكدیگر باعث افزایش بازدهی هر دو محصول كاهش استهلاك و افزایش بازدهی موتور خواهد شد. پس از تعویض فیلتر، روغن كاركرده آن باید تخلیه شود.در هرسری تعویض روغن دیزل ژنراتور می بایست فیلتر ها نیز تعویض گردد مدت زمان براساس نوع و کیفیت روغن براساس هر 120 ساعت تا 150 ساعت یا یکسال می بایست فیلتر روغن تعویض گردد حتی در صورت عدم کارکرد دیزل

نکات مهم در تعویض فیلتر روغن

 

  1. برای شل شدن فیلتر روغن از آچار فیلتر استفاده كنید و فیلتر كاركرده را با دقت بردارید.
  2. با استفاده از یك وسیله تیز فیلتر را از روغن تخلیه كنید. ، یك حفره در انتهای داخلی فیلتر یا سوپاپ مانع برگشت روغن كه بر روی انتهای صاف آن قرار دارد ایجاد كنید. بهترین کار برای تخلیه مناسب فیلتر، سوراخ كردن سوپاپ مانع برگشت روغن یا داخل فیلتر و جریان یافتن به یك ظرف مناسب برای بازیافت آن است سوپاپ مانع برگشت روغن، شامل دریچه لاستیكی است كه برای جلوگیری از تخلیه روغن به موتور، در زمان خاموشی، خلاء ایجاد می كند. سوراخ كردن فیلتر موجب از بین رفتن خلاء شده و اجازه می دهد روغن حبس شده بازیابی شود.
  3. انتهای صاف فیلتر سوراخ شده را به روی ظرف جمع آوری قرار دهید و روغن كاركرده را تا حد امكان از فیلتر تخلیه كنید. مهم است كه تخلیه فیلترهای كاركرده روغن در۱۲ ساعت (حداقل زمان) و دمایی نزدیك به دمای عملكرد موتور و بیش از دمای محیط صورت گیرد.
  4. با توجه به توصیه های سازنده فیلتر، فیلتر روغن جدید را نصب كنید. آب بند لاستیكی را با مقدار كمی روغن بر روی آن بپوشانید و سپس جایگزین آن كنید. برای محكم كردن فیلتر جدید از آچار فیلتر استفاده نكنید زیرا امکان دارد به فیلتر آسیب برساند. آن را به راحتی با انگشتان محكم كنید و توجه لازم به توصیه های سازنده فیلتر كنید. فیلترهای كاركرده روغن نیز مانند روغن كاركرده به عنوان ضایعات محسوب می شوند و باید به طور صحیح بازیافت شوند.
    در مواردی كه عملی است و صرفه اقتصادی وجود دارد فیلترهای خالی كاركرده روغن برای بازیافت روغن جمع آوری می شوند. از مراكز جمع آوری روغن كاركرده سئوال كنید كه آیا پذیرای فیلتر كاركرده روغن نیز هستند یا خیر. اگر هیچگونه امكانی برای بازیابی روغن فیلتر كاركرده روغن وجود ندارد، فیلتر كاركرده خالی روغن را در روزنامه بپیچید و به همراه زباله های خانگی دفع كنید.

برا ی دریافت  اطلاعات شرکت های تولید کننده فیلتر در جهان کلیک کنید

Datasheet & Catalog – Important Information

فیلتر فیلیت گارد-FLEETGUARD FILTER

فیلتر مان-MANN FILTER

فیلتر دونالدسون-DONALDSON FILTER

فیلتر ماهله-MAHLE FILTER

فیلتر لوبر فاینر -LUBER FINER FILTER

فیلتر فروم-FRAM FILTER

فیلتر ام پی-MP FILTER

فیلتر هایداکHYDAC FILTER

فیلتر کاتر پیلار-CAT FILTER

فیلتر پرکینز-PERKINS FILTER

فیلتر پارکر-PARKER FILTER

فیلتر ساکورا-SAKURA FILTER

فیلتر شور-SURE FILTER

فیلتر شامپیون -SAMPIYON FILTER

فیلتر ولوو پنتا-VOLVO PENTA FILTER

فیلتر ویکس-WIX FILTER

فیلتر بالدوین-BALDWIN FILTER

فهرست